Hvem er vi?

Lofotr Vikingleirskole ligger på Vestvågøya ute i vakre Lofoten. Leirskolebygget har 9 rom, hytte og leilighet med plass til 54 elever pluss foreldre og lærere.

I 1980-årene gravde arkeologer ut et 83 meter langt langhus fra vikingtiden. Huset, som nå er rekonstruert og er en del av Lofotr Vikingmuseum, er det største langhuset som til nå er funnet.

I området som under vikingtiden var et høvdingesete, er det gjort en rekke funn fra vikingtiden som man kan se ute i området eller utstilt inne i museet.

Leirskolen bruker vikingtiden som gjennomgående tema for oppholdet her hos oss. Her kan du få et innblikk i hvordan folk levde under vikingtiden, høvdingehus, nausttufter, vikinggraver, kull- og kokegroper, ulike gjenstander fra vikingtiden, vikingskip og mye mer.