Skip to main content

Kompetansemål

Våre aktiviteter i opplæringen og mulige koblinger til elevenes opplæring og kompetansemål i øvrige fag etter 7. årstrinn:

Naturfag:

Mangfold i naturen
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • planlegge og gjennomføre undersøkelser i minst ett naturområde, registrere observasjoner og systematisere resultatene

  • fortelle om hvordan noen planter, sopp og dyr brukes i ulike tradisjoner, blant annet den samiske, og diskutere om bruken er bærekraftig

Fenomener og stoffer
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • gjøre rede for bruken av noen energikilder før og nå, og innhente informasjon og statistikk fra ulike kilder for å beskrive og diskutere mulige konsekvenser av energibruken for miljøet lokalt og globalt

  • forklare begrepet klima, kjenne til noen årsaker til klimaendringer og undersøke og registrere konsekvenser av ekstremvær

Kroppsøving:

Idrettsaktivitet
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • utføre varierte aktiviteter og delta i lek som fremmer utholdenhet, koordinasjon og annen kroppslig utvikling

  • bruke grunnleggende bevegelsesmønster og teknikker i noen individuelle idretter, noen utvalgte lagidretter og i alternative bevegelsesaktiviteter

Friluftsliv
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • orientere seg ved hjelp av kart i kjent terreng

  • fortelle om lokale friluftslivstradisjoner

  • være med i ulike friluftslivsaktiviteter og praktisere trygg ferdsel under varierte værforhold

  • praktisere noen aktiviteter med røtter i samisk tradisjon

  • utføre enkel førstehjelp

  • forklare hvorfor fysisk aktivitet er viktig hver dag

Samfunnsfag:

Historie
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • fortelle om hovedtrekk ved samfunnsutviklinga i Norge frå vikingtida til slutten av dansketida og gjøre nærmere greie for et sentralt tema i denne perioden.

  • gjøre greie for nasjonale minoriteter som finst i Norge, og beskrive hovedtrekk ved rettene, historien og levekår til de nasjonale minoritetene

Geografi
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • registrere og tolke spor etter istida på hjemstedet og forklare hva istida hadde å si for danning av landskap og hele landet.

  • forklare samanhenger mellom naturressurser, næringer, bosetninger og levevis.

Samfunnskunnskap
Mål for opplæringa er at eleven skal kunne

  • gjøre greie for hva et samfunn er, og reflektere over hvorfor mennesket søker sammen i samfunn

  • tolke ulike kulturelle symbol og gjøre greie for hva vi mener med begrepene identitet og kultur

  • gjøre greie for hovedtrekk ved samiske samfunn i dag.